مدیریت دارایی شبکه صنعتی

مدیریت دارایی  در شبکه های صنعتی یک موضوع پایه ای و حساس است و در مدیریت صحیح حوادث و مشکلات  نقشی کلیدی دارد. مدیریت دارایی یک ابزار مهم تصمیم گیری در مورد سخت افزارها و نرم افزارهای IT/OT محسوب می شود.

بدون داشتن یک سیستم مناسب مدیریت دارایی در شبکه صنعتی نمی توان به نتیجه مطلوب در ارتقای امنیت یک واحد صنعتی دست پیدا کرد.

شرکت مدبران با بکارگیری ابزارهای متنوع، سیستم مدیریت دارایی در شبکه صنعتی را به مشتریان خود ارائه می کند که به کمک آن می توان مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم ها را تعریف و ارتباط آنها را مورد بررسی قرار داد و همچنین مشکلات ایجاد شده روی هر سیستم و یا PLC و هر Asset‌دیگر را با درخواست کاربران، مدیریت کرد و با ارجاع به تکنسین مربوطه به مشکلات آن ها رسیدگی کرد.

یک مجموعه صنعتی با داشتن سیستم مدیریت دارایی صنعتی شرکت مدبران از مزایای زیر برخوردار خواهد شد:

  • صرفه جویی در هزینه

با مشاهده و کنترل دارایی های موجود در شبکه صنعتی و چرخه عمر قادر خواهید بود که استفاده از دارایی ها را بهینه کرده و هزینه ها را کاهش دهید.

  • کاهش خطر

در یک کارخانه صنعتی که پر از تجهیزات مختلف با چرخه عمر تعریف شده است نظارت و مدیریت بر تجهیزات بسیار مهم است. غفلت از این نظارت می تواند منجر به خطرات گسترده ای شود. استفاده مناسب از سیستم مدیریت دارایی می تواند باعث مدیریت مخاطرات و کاهش خطرات شود.پ

  • افزایش کارآیی و اثربخشی

با مدیریت دارایی OT ، تصمیم گیری بهتر و نتیجه مطلوب به دست می آید. شما می توانید تصمیمات خود را بر اساس آنچه که می دانید اتخاد کنید و نه آنچه که حدس می زنید! و همچنین می توانید هزینه را بر اساس کل چرخه عمر یک دارایی رقم بزنید.

استقرار مدیریت دارایی همچنین باعث ایجاد محیط پایدار تولید می شود. اگر بدانید چه چیزهایی دارید، می توانید در مورد هماهنگی آنها با هم تصمیم گرفته و وابستگی های مهم را پیدا کنید.

  • امکان مدیریت درخواست ها، رخدادها و حوادث

با اعلام درخواست کاربر و پیگیری واحد مربوطه می توان رخدادهای هر حوزه تعریف شده را مدیریت کامل نمود. انجام روال های تعریف شده سبب کاهش زمان خرابی، بهبود بهره وری پرسنل، انجام درخواست ها در بازه زمانی مورد توافق (SLA) خواهد شد.

می توان تمام درخواست را اولویت بندی کرده و یا بسته به نوع درخواست آن را به کارشناس مربوطه جهت اقدام، ارجاع داد. درخواست ها می تواند نه تنها در حوزه صنعتی، بلکه مالی و اداری و یا بخش های دیگر را نیز شامل شود.

  • مدیریت مشکلات

می توانید مشکلات حاد و اساسی را به صورت جداگانه دسته بندی، تحلیل و حل نموده و با کشف علت اصلی مشکل، از تکرار رخدادها پیشگیری نمایید.

می توانید تجربیات خود را جهت رفع مشکلات برای کارشناسان و یا تکنسین ها به اشتراک بگذارید، هر متخصصی می تواند در حوزه فعالیت خود دانش و یا تجربیات خود را به صورت مستند و یا فایل به اشتراک بگذارد.

این امر جهت ارتقای دانش سازمانی بسیار موثر بوده، و  می تواند راه حلی سریع برای حل یک مشکل باشد.

  • مدیریت تغییرات

با تعریف گردش کار خودکار می توانید فرایند برنامه ریزی، تائید و پیاده سازی تغییرات را مدیریت کنید.  تغییراتی که قرار است در جایی اعمال شود ثبت می گردد، این تغییرات می تواند اجرای یک سرویس جدید، اضافه شدن بخش جدید، تغییر دستگاه های کنترلی در واحد صنعتی و یا ارتقا سخت افزاری در یک واحد و… باشد. جهت عدم ایجاد مشکلات ناشی از این تغییرات و همچنین جهت هرچه بهتر انجام شدن این تغییرات، می توان یک صورت جلسه میان واحد مورد نظر و بخش اجرائیات امضا نمود. همچنین می توان جهت مستندسازی، این تغییرات و صورت جلسه های مربوطه را به صورت فایل ضمیمه بخش تغییرات نمود.

  • مدیریت خدمات

می توانید سطح کیفی بخش خدمات (تعمیرات)  را با SLA و گردش کار مخصوص به خود ایجاد و منتشر کنید. این کار قطعا باعث بهبود در خدمات و تعمیرات صنعتی خواهد شد.

  • تعریف دارایی یا Assets های سازمان

Assets یا دارایی ها، محلی برای اسکن و درج مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری تجهیزات می باشد. شما می توانید تمام تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری موجو در شبکه را اسکن کرده و به دارایی های خود اضافه نمایید. بطور مثال می توانید PLC ها، HMIها، سرورها، سوییچ ها، اکسس پوینت ها، پرینترها، سیستم ها (با مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری)، نرم افزارهای تخصصی و یا لایسنس های خریداری شده را به بانک دارایی های خود اضافه نمایید.

  • CMDB و مدیریت دارایی ها

می توانید همه CI های موجود در سازمان را مدیریت و روابط میان آنها را نیز مستند سازی کنید. بدین ترتیب می توانید تاثیر تغییرات و قطعی آنها را به صورت بصری تحلیل و بررسی نمایید.

کامل نمودن این بخش می تواند درآینده برای عیب یابی و رفع مشکلات بسیار مفید باشد.

ماژول CMDB یکی از شاخص های کلیدی نرم افزارهای ITSM می باشد که با معرفی و مدیریت دستگاه های موجود در شبکه می تواند یک Relationship ایجاد نماید. این کار باعث شفافیت در ساختار واحدهای سازمان می شود. به طور مثال در این بخش می توان از طریق Relationship ارتباط یک PLC با HMI و یا سیستم های  مختلف و یا اینکه چه Userهایی از این سیستم و یا HMI استفاده می کنند را از این طریق به تصویر کشید. و یا به طور مثال مشخص کرد چه نسخه ای از Firmware روی PLC ها نصب و یا PLC به کدام پورت های سوییچ متصل است.

  • گزارش‌گیری آسان و راحت

گزارشات دلخواه خود را بسازید . بدین ترتیب می توانید بصورت لحظه ای کارایی و عملکرد Help Desk‌ها را بررسی و تحلیل کنید.

این گزارشات می تواند مواردی مانند:

  • تهیه گزارش از تمام قراردادها و پروژه ها
  • تهیه لیستی از نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم ها با جزئیات
  • تهیه گزارشی از تمام درخواست ها و یا سفارشات
  • تهیه گزارشاتی از مشکلات موجود در یک بازده زمانی
  • تهیه لیستی از Firmwareهای نصب شده بر روی PLCها
  • تهیه دارایی ها و یا اموال سازمان و یا اداره خود با تمام جزئیات
  • تهیه لیستی از تمام خریدها

و … باشد.

  • امکان اطلاع رسانی از طریق ایمیل و یا پیامک

می توان درخواست ها را از طریق ایمیل یا SMS و بر اساس دارایی ارسال نمود. با استفاده از این امکان می توان در صورت بروز حادثه، بلافاصله رخدادی را از طریق ایمیل ثبت نموده و به کارشناس مربوطه ارجاع داد.